Pages

Saturday 29 October 2011

LESEN, SAMAN, POLIS DAN HOH!



watak : aku dan polis.
situasi  : road-block depan balai polis sebelum kedai makan
masa : malam, berbulan bulan yang lepas. 


aku memang mudah terlupa. pendek cerita aku lupa yang lesen aku dah luput dua/tiga bulan waktu tu. (mungkin sebab belajar, jalan pun jarang jadi lupa la pasal lesen).

dah sebab berbulan bulan dah luput, dah banyak kali la aku lalu  road-block tu dalam keadaan itu sebab nak pergi kedai makan yang selalu aku pergi tu kena lintas road-block yang kerap dibuat disitu (keling sikit ayat ni). tapi selama tu dia tak check la lesen. dia tengok muka selenga pastu dia lepas la kot.

dan kisah bermula pada suatu hari, macam biasa road-block lagi, tapi hari tu dia checkcheck lesen pulak. dengan selambanya aku keluar lesen aku.

aku: ni dia cik, lesen saya (sopan dan berkeyakinan)
polis: ni dah tamat tempoh ni.
aku: eh,eh silap, yang ni yang betul. (terbagi yang asal, aku renew asing)
polis: ni pun mampos jugak!


hoh! memang terkejut la aku. pikir punya pikir , memang aku lupa nak tengok lesen aku hidup ke tak.
di pendek lagi cerita.

polis: belajar mana..ni 2/3 bulan dah mati ni..bla bla bla
aku: kalau saya tahu mati, memang saya tak lalu roadblock ni cik.baik saya pusing balik tadi, ni memang saya lupa.
polis: bagus jugak ko lalu, dapat jugak ko tau lesen ko ni dah mati.(kena aku)

dan hasilnya,


 dan isu sebenarnya adalah,

sebagai law abiding citizen, aku pergi bayar. tanya boleh diskaun ke tak. akak kaunter tu kata. dah tak boleh diskaun sekarang ni dik. katanya. aku pun bayar la dengan penuh ketidak ikhlasan. RM300 woi, mau tak ikhlas.

dan berberapa minggu kemudian kot, aku baca surat khabar, kata di-diskaunkan saman kepada yang dah lama kena saman.

taik, sial, chelakha.

aku yang kena saman sebulan terus bayar. kau bagi diskaun pulak dekat yang lama tak bayar ataupun memang takde niat pun nak bayar?!!! memang tak hormat langsung dekat yang skema ni. macam bodoh cara.

punya nak duit. pancing dengan diskaun. nak sumbat penjara takut penuh pulak, lagi buat perabih beras.

jadi, moralnya, lepas ni kalau aku kena saman lagi memang aku tak bayar, tunggu diskaun dulu.

P/s: kalau polis tu suruh aku renew lesen, pastu lapor diri kat dia pun aku sanggup, dah memang aku lupa. aku lupa, aku lupa (nazmi rj5)

done. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...