Pages

Saturday 29 October 2011

Software "keperluan" Yang Paling Basic Untuk Komputer Kesayangan



hoh. apa benda punya tajuk. harap paham lah kot. disini aku nak senaraikan antara perisian perisian komputer yang penting dan perlu ada untuk setiap komputer yang aktif. aktif? hoh. go checkcheck.

1) yang paling penting tentu lah anti virus, kalau tkde ni, mungkin boleh membuatkan kita dicemuh oleh rakan sebaya. jadi pastikan komputer korang kena ada antivirus.

bagi aku, Avira free ni dah mencukupi. ikut atas penggunaan la.




2) Anti Malware.
mungkin disebabkan anvirus yang free tadi aku memilih menambah software ni. aku guna
Malwarebytes Anti Malware. senang kata anti virus tak boleh lawan Anti Malware dalam bidang ke-malware-an nih, haha. lagi pulak anti virus pun pakai yang free je.

pernah laptop aku kena serang dengan malware. payung avira tu tertutup! haha. nak install balik pun tak boleh, application lain semua tak boleh bukak. yang bestnya. Malwarebytes ni je yang boleh install! pastu scan, jumpa la macam macam rupa malware.  laptop aku pulih semula. sejak tu Malwarebytes ni mesti ada dalam laptop. jadi disini saya menyeru.. haha. yang pakai anti virus free tu. aku syor kan pakai ni jugak. kalau tak kena lagi takpe.. dah kena nanti baru la korang tau. hoh!

cari kat google untuk register key dia kalau nak bertukar ke Pro user. ambik kat sini lah senang. hoh
link malwarebytes


3) TuneUp 2011 atau software sepertinya.
banyak lagi jenis jenis lain. tapi aku prefer guna TuneUp nih. dia lebih kurang macam tolong korang manage komputer korang. nak increase performance, nak cari balik file yang terdelete, fix problems, customize window, clear registry, yang aku paling suka 1clik maintenance dia, klik sekali je, pastu dia analisis masalah komputer kita, lepas tu kita click ok je la. yang komputer slow tu..bawak bawak la install benda alah ni. oh, ada jugak fungsi turbo mode untuk meningkatkan performance PC terutamanya masa main game. cool.

3) WinRAR.
nampak macam tak penting, tapi bila nak guna nanti. baru nak mencari. sebenarnya software ni memang penting masa nak buka file berformat .rar, .zip atau sebagainya. sapa takde ni memang paya la senang kata. haha. juga berguna nak compress file yang kecik kecik macam gambar ke lagu ke menjadi sebuah file (.rar), supaya mudah di upload ke internet. nak send kat email ke. penting ni.

4) Perfect Uninstaller
amat diperlukan di saat ada program yang liat atau keras kepala untuk di-uninstall. dah nama perfect uninstaller kan. dia akan clearkan semua file file berkaitan dengan program yang nak di-uninstall tu.

5) Download accelerator (Orbit Downloader)
yang ni optinal, tapi bagi aku penting. menyenangkan kita mendownload. boleh resume (tak semua) kalau terputus connection. senang download kat Youtube dengan fungsi grab++ dia. dan dah tentu mencepatkan proses download. jadi, orbit pilihan saya! haha.


aku ada tertinggal software penting yang lain tak?

http://radiohilang.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...